Sales and communication banking policy in lending product market for individuals and assessment of its efficiency
Keywords:
bank, banking system, sales policy, communication policy, loans, loan portfolio, problem loans, borrowers, households, bank’s reputation, advertising, lending capacityAbstract
The article estimates and explains the reasons of current situation in Ukrainian banks householders loan portfolio; presents selection mechanism of bank operating area that provides estimation methodology of bank's client base increasing potential and methodology of financial appeal to potential individual borrowers so far as it relates of new sales area and credit products, economic potential in area that was chosen. It’s proved that a significant role in securing of consumer banking sales plays communication banking policy and instruments of its realization. The special priority is paid for advertising as a most perceived consumers instrument of promote banking products to the market. The article suggests banks to use more active Internet possibilities as a convenient and effective channel for disseminating information about bank and its loan products. According to author’s opinion there is necessary to use different stimulate sales measures and to seek feedback from its potential and existing clients, to arrange for opportunity to get answers from customers on Internet or by telephone. In the article summarizes the assessment methods as an important part of determination marketing sales effectiveness and bank communication policy in lending market.References
Аналітичний огляд банківської системи України за 2014 рік. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://rurik.com.ua/documents/research/bank_system_4_kv_2014.pdf
Дані фінансової звітності банків України Відстрочення для військовослужбовців та резонансний злочин. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/control/uk/publish/category? cat_id= 64097
Банки в стадії ліквідації. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bank.gov.ua/control/uk/ publish/article?art_id=75473&cat_id=40259.
Кириченко О.А. Банківський менеджмент: Навч. посібник / О. А. Кириченко, І. В. Гіленко, С. Л. Роголь. / К.: Знання-Прес, 2002.
Бронникова Т. С. Маркетинг: Учебное пособие / Т.С. Бронникова, А.Г. Чернявский. - Таганрог: Изд-во ТРТУ, 1999.
Фут Н. Майбутнє медіа - зараз / Н. Фут // Маркетингові дослідження в Україні. - 2008. - № 3 (22).
Крайнікова Т. Профіль українського інтернет-користувача / Т. Крайнікова / Вісник Книжкової палати - 2014. - № 2.
Топ-10 країн Європи за кількістю інтернет-користувачів [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: www.internerworldstata.com/stats4.htm.
Рейтинг провайдерів України за 6 місяців 2012 року За матеріалами досліджень консалтингових компаній IKS-consulting та Expert & Consulting (E&C).
[Електронний ресурс]. - Режим доступу: // (http://www.internetworldstats.com.
Аналіз Інтернет – аудиторії. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http:// www.inau.org.ua/252.3286.0.0.1.0.phtml
Україна посідає третє місце з кінця за вартістю домашнього інтернету - серед 160 країн. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://news.finance.ua/ua/~/1/0/all/2012/12/09/292574.
Исин Ж. М. Ключевые вопросы маркетинговой стратегии в банковской сфере / Ж.М. Исин // Маркетинг в России и за рубежом. - 2009. - № 5 (73).
Матвієць М.В. Оцінка економічної ефективності рекламної діяльності фінансових установ / М.В. Матвієць // Фінанси і кредит. – 2011. - №2.
Гаврилов Д.А. Оценка эффективности банковской рекламы / Д.А. Гаврилов // Маркетинг в России и за рубежом. - 2006. - № 4.
HR-Portal [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://hr-portal.ru/
Иванова Ю.Н. Экономическая статистика. Учебник для вузов / Под. ред. Ю.Н. Иванова. М.: Инфра – М., 2001.