The human and intellectual capital of the economic safety on the mikro- and mezzolevel
Keywords:
economic safety, national economy, intellectual potential, economy of knowledge, educationAbstract
The carried out analysis has allowed to reach a conclusion, that essential threat to economic safety is the extensive growth in high education of Ukraine: increase of quantity of educational institutions and students in them at simultaneous decrease of quality of preparation of the future experts. The special attention should be paid that negative the tendency of reduction of volumes of preparation of the nonproduction experts is. Therefore, special attention the problem of quantitative and qualitative parameters of training of personnel for national economy deserves, and it, first of all concerns, nonproduction workers. Is shown, that in modern conditions education as the form of organization of education and transfer by the following generation of the systematized knowledge and information will test essential transformation worldwide. The changes, which will test of systems of education in modern conditions, have a wide spectrum and on the sense are shown in the different forms: complication of process of training, expansion institutional of the forms and structure of organization, diversification of its finance the mechanism. In conditions of economy of knowledge there can be competitive only those higher educational institutions creative of a type, in which will dominate innovation work and intellectual capital of each worker and on each workplace. Thus, in conditions globalization in special urgent to become a task of maintenance of competitiveness of the state on the basis of use of its competitive advantages. Taking into account, that in economy of knowledge the important competitive advantage is knowledge and intelligence of a nation, for maintenance of intensive development of such economy the necessary experts new formation, which own powerful intellectual potential, knowledge, skills, competitions. It as a whole makes a basis of the human capital, which is formed appreciably in sphere of education. The modern conditions globalization demand maintenance of a new level of interaction of high education with economy of knowledge.References
Струмилин С.Г. Проблемы экономики труда. - М.:Наука, 1982. – 471 с., С.111
Петренко В.П. Управління процесами інтелектокористування в соціально-економіних системах // Наукова монографія. – Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2006. – 352 с.
Вовканич С. Соціогуманістична візія стратегічного сталого розвитку: регіональний, національний і глобальний аспекти / С. Вовканич, Х.Копистянські // Регіональна економіка. – 2003. – №2. – С. 7 – 21.
Канигін Ю.М. Початок і кінець часів. Новий погляд на історію. – К.А.С.К., 2005. – 448 с.
Литвин В. Інтелектуальне начало буття народу. Матеріали інтелектуального форуму України. – К.: ЛОГОС, 2003. – С.7 – 18.
Толочко П. Інтелектуальна еліта України на розпутті. Матеріали інтелектуального форуму України. – К.: ЛОГОС, 2003. – С.35 – 38.
Колот А.М. Інноваційно-інтелектуальні чинники розвитку вищої освіти як провідного інституту економіки знань / А.М.Колот // Електронний ресурс.
Палехова В.А. Освіта: суспільне благо або товар? /В.А.Палехова // Економіка. Наукові праці. - 2010. - Том 133. - Випуск 120. - С.25 - 31.
Бурковська Я.Г. Проблеми фінансування освіти в Україні / Я.Г.Бурковська // Наука й економіка. – 2010. - №2 (18). – С.20 - 24.
Друкер П. Практика менеджмента.: пер.с англ.. – М.Издательский дом «Вильявс», 2003. – 398 с., С.54
Климов С.М. Интеллектуальные ресурсы общества / Климов С.М. – СПб.:ИВЭСЭП, Знание, 2002. – 199 с., С.60
Вовканич С., Семів Л. Людський та інтелектуальний капітал в економіці знань. // Вісник Національної академії наук України. – 2008. - №3. – С.13-22